Video
Van concept tot klant: is jouw software idee klaar voor de markt?

In Team

We geloven sterk in de kracht van Samenwerken. Daarom vormt een zelfsturend team met grote verantwoordelijkheidszin de basis van ons bestaan. Wil jij weten hoe een agile team er bij ons uit ziet? Klik even op lees meer.

Hoe ervaren wij werken in TEAM?

Hoewel veel mensen die er zelf niet mee bezig zijn, denken dat de meeste software door een lone wolf in een donkere kelder geschreven werd, gaat het er in realiteit net iets anders aan toe. Aan de grondslag van de meeste projecten staat een team van experts die het beste van zichzelf gegeven hebben bij het schrijven van de code.

Deze teams kon je vroeger in twee grote groepen opdelen:

  • Enerzijds had je de teams die deel uitmaken van het bedrijf dat eigenaar is van de applicatie. Veelal werken deze teams jaren aan dezelfde applicatie, waardoor de kost voor het bedrijf constant blijft. Er zijn twee zaken die dit bedrijf kan doen om deze kosten aan te pakken. Een deel van het team kan ingeschakeld worden bij de ontwikkeling van een andere applicatie – als deze er zou zijn – of er kan een deel van het team ontslagen worden om zo kosten te gaan besparen.
  • Anderzijds heb je als bedrijf de mogelijkheid om een team samen te stellen uit ontwikkelaars die je kan inhuren bij dienstverlenende bedrijven, de zogenaamde consultants. Hiermee kan je een team vormen, dat je ook nog kan aanvullen met eigen krachten om zo toch een deel van de kennis binnen het eigen bedrijf te houden. Nadat de ontwikkeling klaar is, loopt de opdracht van de consultants af en gaan ze naar een ander project, vaak bij een ander bedrijf. Je eigen mensen nemen in dat geval het onderhoud van de software voor hun rekening.

Wij bij The Beehive werken nog net iets anders. Je zou ons wel kunnen indelen bij de tweede groep, maar in plaats van dat wij losse consultants aanbieden, focussen wij op meer ontzorging door een team aan te bieden. In deze post beschrijven wij wat we hiermee voor u kunnen betekenen.

Foto auteur

The Beehive team

profielfoto
Kevin D’hooge
Projectmanager
profielfoto
Wouter Bauweraerts
Full Stack Developer
Oktober 2022 6 min leestijd

Wat is een team bij The Beehive?

In de sport zie je heel vaak teams aan het werk, verschillende atleten die samenwerken om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten en (hopelijk) de overwinning te behalen. In andere omgevingen is het de teams niet zozeer te doen om de overwinning te behalen, maar wel om een optimaal resultaat neer te zetten. Dat is voor ons ook zo wanneer we software-oplossingen uitwerken. Verschillende experts werken samen op een manier die bij hen past, zodat ze efficiënt kunnen werken om resultaten te boeken. Onze softwareteams bestaan niet alleen uit ontwikkelaars, maar we voorzien ook specialisten die het team helpen om zo goed mogelijk te werken en om de communicatie met alle stakeholders op zich te nemen. Je zal bij onze teams naast de developers ook een scrum masters, architecten, product owners, projectmanagers en dergelijke tegenkomen.

Voor ons is een team niet noodzakelijk een groep mensen die altijd alleen maar met dezelfde mensen samenwerkt. We kiezen er bewust voor om onze teams samen te stellen op basis van de noden van het project waaraan we werken. Grote projecten zijn vaak geschikt voor grotere teams dan kleine projecten. Bepaalde technische vraagstukken vereisen specifieke kennis die voor andere projecten misschien niet zo relevant is, … Door hier slim mee om te gaan kunnen we onze beschikbare mensen optimaal inzetten. Dat is niet alleen interessant voor het project, maar zeker ook voor onze medewerkers. Het geeft hun de kans om nieuwe zaken bij te leren, waardoor ieder teamlid continu kan groeien.

Het verschil tussen verschillende consultants en een team

Wat is dan het grote verschil tussen het samenbrengen van consultants (uit verschillende bedrijven) en het inhuren van een team? Onze mensen hebben, ongeacht hun achtergrond, een gelijkaardige visie op hoe ze het beste presteren. Onze teams werken altijd op een agile manier, wat hen de mogelijkheid geeft om hun werk flexibel in te plannen, volgens hun eigen beschikbaarheid en rekening houdende met de prioriteiten. Ook de manier waarop ze werken kunnen ze continu bijsturen. Indien het team merkt dat er iets is dat volgens hen beter kan, kunnen ze hier als team over nadenken en bijsturen waar nodig. Hierdoor evolueert het team en kunnen ze op termijn steeds beter werk leveren.

“Onze mensen hebben, ongeacht hun achtergrond, een gelijkaardige visie op hoe ze het beste presteren.”

Samen voor en met de klant

Hoewel we een volledig team aanbieden, zien we er nog steeds een meerwaarde in om echt samen te werken met de klant. Uiteraard moet de klant betrokken zijn bij het ontwikkelproces, hij is uiteindelijk de enige die echt weet wat hij écht nodig heeft. Het is voor ons niet voldoende om dit in uitgebreide, uitgeschreven user stories te krijgen. Deze user stories zijn uiteraard wel nodig, zodat ons team weet wat ze juist moeten ontwikkelen, maar het is lang niet het enige waarin we de klant willen betrekken.

Voor ons is het ook heel belangrijk dat we regelmatig een update kunnen tonen aan onze klanten. We willen laten zien wat ons team de afgelopen periode gerealiseerd heeft. Liefst van al willen we dat de klant hier al mee aan de slag kan op een testomgeving. Door er al mee aan de slag te gaan, kan de klant beter inschatten of datgene dat opgeleverd is voldoet aan de vereisten. Dat resulteert automatisch in nuttige feedback waarmee het team opnieuw aan de slag kan om eventuele aanpassingen door te voeren. De betrokkenheid van de klant helpt ons ook in het bepalen van de prioriteiten. Zo leveren we steeds zo snel mogelijk op wat het meest waardevol is voor de klant en de eindgebruiker.

Een samengesteld team van de klant en The Beehive: een mooie leerrijke combo

Ook is het mogelijk om in onze teams technische medewerkers van de klant mee in te schakelen. Het grootste voordeel hier is kennisdeling. Enerzijds kan ons team gebruik maken van de domeinkennis van de extra medewerker(s). De inzichten die we hieruit halen, helpen ons om een oplossing uit te denken die zo goed mogelijk bij de klant past. Anderzijds kunnen we ook de medewerkers van de klant helpen om een zo diep mogelijk begrip van de nieuwe oplossing te vergaren. Dat is vooral interessant om na het ontwikkelproces de door ons opgeleverde software up to date te houden, zodat de oplossing lang kan meegaan. Het is in dat geval beter dat ontwikkelaars van de klant zo nauw mogelijk betrokken geweest zijn bij het ontwikkelproces. De kennis die ze hierdoor opdoen gaat veel dieper dan wat je kan beschrijven in de documentatie.

We staan ook steeds klaar voor andere teams die actief zijn bij de klant, zeker als ze moeten integreren met onze applicatie of de data die we verzamelen. Door deze samenwerking te faciliteren, proberen we de overhead te beperken die je vaak kan zien als verschillende teams raakvlakken hebben. Waar in een meer traditionele setup, de teams die API’s of data van andere projecten willen gebruiken, zich moeten baseren op de documentatie, kunnen we de andere teams versnellen door met hen in gesprek te gaan.

Het begin van een mooi verhaal

Wij zijn ervan overtuigd dat onze teamwerking echt een meerwaarde kan zijn voor onze klanten. Doordat ieder teamlid zich goed voelt binnen het team, kunnen we bergen verzetten en waarde opleveren voor het project waaraan we bezig zijn. Elke dag opnieuw staat het team klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan en stappen te zetten richting het doel van het project.